BANDUNG, YOGYAKARTA, ENDONEZYA

Jakarta’dan sonra Endonezya’daki ikinci durağım Bandung’a yaptığım yolculukta, bu bölgede bir doğa güzelliği olan Kawah Putih krater gölünü ziyaret edecek ve bu gece Bandung’ta kaldıktan sonra sabah trenle Jogyakarta (Yogyakarta’)ya geçeceğim

Bu krater gölüne kara yolundan gitmem gerekiyor. Yağmur ormanları, çilek ve pirinç tarlaları ile zaman zaman içerisinden geçtiğimiz köyler, Endonezya nın keyfine doyulmaz manzaraları. Endonezya, sahip olduğu renklilik ve güzellikle dünyanın en zengin doğalarından birisine sahip.

BANDUNG, KAWAH PUTİH (BEYAZ KRATER) GÖLÜ
Bandung daki ilk göreceğim yer de Bandung un 50 km. güneyinde olan Endonezyalıların Kawah Putih dedikleri, Türkçesi Beyaz Krater olan bir krater gölü. Kawah Putih, Java da bulunan çok sayıdaki volkanlardan birisi olan Patuha dağındaki iki krater gölünden birisi. Deniz seviyesinden 2430 metre yüksekte olması nedeni ile hava oldukça serin. Endonezya nın sıcağında bir klimalı ortamda hissediyorum kendimi.

Göl, 1837 yılında Alman botanikçi Dr Franz Wilhelm Junghuhn tarafından keşfedilmiş. Gerçekte son derece ufak bir göl, ama görüntüsü nefes kesici. Etrafı yüksek ağaçlarla çevrili ve gölün suyu turkuaz yeşili. Güneşin ışıkları vurduğunda gölün renginden gözlerimi ayırmam mümkün değil.

Her haliyle güzel bir görüntü veren bu göl, yerli ve yabancı turistler için de bir cazibe merkezi olmuş. Oldukça fazla ziyaretçisi var. Gölün etrafında dolaşmak ve bu manzarayı doya doya seyretmek mümkün.

Endonezya Hükümeti de, gelenlere hizmet olsun diye kolaylık tesisleri de inşa etmiş. Gölden gelen sülfür koku ve dumanları ziyaret edenlerden bazılarını rahatsız edebilir.

Bandung tan trenle Yogyakarta ya gitmek için 8 saat tren yolculuğuna katlanmak gerekiyor. Pulman koltuklu vagonlarla seyahat ediyoruz. Yolculuğa katlanmak ifadesini kullandım, ama bu yolculuğun katlanmaktan ziyade bir eğlence olduğunu yolculuk sırasında anladım. Benim ki tamamen bir ön yargı idi. Ben trenle seyahat ederken yiyecek ve içeceğimi yanıma alırım. Bu sistem her zaman başarılı olmuştur. Trendeki sınırlı imkanlara bağımlı kalmazsınız. İstediğini yer içersin. Burada da öyle yaptım. Vagonda pek turist olmadığından ilk önce vagondaki Endonezyalılar ve daha sonra da trendekilerle ahbaplığı artırdım. Buna trenden bakarken değişen orman ve pirinç tarlaları ile renkli muhteşem kırsal kesim manzaraları da eklenince vakit nasıl geçti anlayamadım. Emin olun Endonezya nın kırsal kesim manzaraları görülmeye değer. Özellikle pirinç tarlaları ve çalışanlarının oluşturduğu görüntüler insana büyük bir keyif veriyor.

JOGYAKARTA (YOGYAKARTA)
PRAMBANAN HİNDU TAPINAĞI
UNESCO Dünya Kültür Varlıkları Listesi nde bulunan, Endonezya daki en geniş alana sahip ve Güneydoğu Asya daki en büyük Hindu tapınağı olan Prambanan Hindu Tapınağı; yaratıcı tanrı Brahma, Vishnu ve Shiva ya adanmak için 8. yüzyılda inşa edilmiştir. Kompleks, Hindu inanışına göre üç tanrı (Trimurti) sembolleri ile donatılmıştır. Tapınak, Yogyakarta nın 17 kilometre kuzeydoğusunda bulunmakta olup göz alıcı bir görüntüye sahip.

Tapınak kompleksi içerisinde 3 tane Trimurti tapınağı (Brahma, Vishnu ve Shiva), 3 tane Vahana tapınağı (Nandi, Garuda, Hamsa), 2 tane Apit tapınağı, 4 tane Kelir tapınağı, 4 tane Patol tapınağı ve 224 tane Pervara tapınağı vardır. Bu rakamlar, tapınağın kapladığı alanın genişliği hakkında sizlere açık bir fikir vermiş olmalılar. 47 metre yüksekliği ile en büyük olan ve dikkatleri üzerinde toplayan tapınak tanrı Shiva ya adanmıştır.

Tapınak, M.S. 9. yüzyılda Hindu prensi Rakai Pikatan tarafından inşa edilmiştir. Ancak bu muhteşem tapınak, 10. yüzyılda tapınağın büyük kısmı Mataram Hanedanlığı nın Java nın doğusuna taşınmasıyla terk edilmiştir. Deprem gibi doğal olaylarla tahrip olan tapınak, yağmalamalarla da ağır hasara uğramış ve kaderine terk edilmiş. 1937 yılında başlayan restore çalışmaları hala sürdürülmektedir.

Uzak doğuda her şeyin bir hikayesi olduğundan bu tapınağın da halk arasında anlatılan bir hikayesi var. Dönemin prensesine aşık olan bir genç, prensesten aşkına karşılık göremez. Gencin tüm ısrarlarının sonucu prenses gence aşkını kazanabilmesi için bir gecede bin tane tapınak yapması koşulunu getirir. Hikaye bu ya genç, gün doğmadan çok az önce 999 tapınağı tamamlamıştır. Genci istemeyen prenses, halktan güneş doğumu izlenimini vermek için büyük bir ateş yakmalarını ister. Güneş doğduğu izlemimi edinen genç, kalan bir tane tapınağı bitiremediği ve kandırıldığını anladığı için o kadar üzülür ki, tanrılar prensesi son tapınak olarak taş haline getirirler ve lanetlerler.

Hikayesinde aşk, ret edilmişlik, aldatılmışlık ve lanetlenme olan bu Hindu tapınağını gezmek son derece heyecan verici.

SEWU BUDİST TAPINAĞI
Prambanan Hindu Tapınağı nı gezerken eğer etrafı da dikkatli olarak gözlemlerseniz yaklaşık bir kilometre uzaklıkta bir başka tapınağın da yükselen tepelerini fark etmeniz mümkün. Eğer dikkatli değil ya da burada bu tapınağın da varlığından haberdar değilseniz tapınağı görmeden gidersiniz.

Prambanan Hindu Tapınağı ndan birkaç dakikalık yürüme mesafesindeki tapınağa geldiğinizde bu tapınağın da Prambanan Hindu Tapınağı kadar olmasa da büyük bir alanı kapladığını görecek ve Java daki en büyük ikinci tapınağı görme fırsatını yakalayacaksınız.

Burası da bir tapınak kompleksi. Burayı gezen benden başka birkaç kişi daha var. Bu bölgeye gelenler Prambanan Hindu Tapınağı nı gezmenin yeterli olacağını düşünüyorlar herhalde. Oradaki kalabalıktan eser yok. Bu da tapınağı rahat bir şekilde gezme fırsatı veriyor. Hala eski şekline getirmek için restore çalışmaları devam ediyor.

Bu tapınağın da Rakai Panangkaran tarafından 8. yüzyılda inşa edildiği düşünülmektedir. Sewu tapınağı, Jakarta da Borubudur Tapınağı ndan sonraki en büyük Budist Tapınağı. Birbirinden son derece kısa mesafede inşa edilen birisi Hindu ve diğeri de Budist dininin faaliyetlerinin merkezi olmuş bu tapınaklar, 8. yüzyılda insanoğlunun bu gün dahi sahip olmakta zorlandığı inanç özgürlüğü ve hoşgörünün güzel örnekleri.

Bu güzel örnekleri, dünyayı gezerken hemen hemen her yerde görmek mümkün. İnsan oğlunun aklını ve bilimi kullanarak insanı ön plana koyduğu dönemlerde bu ulvi özelliğine kavuştuğunu ve uygulamaya koyduğunu görebiliyoruz. Bu iki tapınak, aklın öne çıktığı dönemlerde Budist ve Hindu toplumlarının uyumlu bir şekilde beraber yaşayabildiklerinin çarpıcı bir kanıtı.

Sewu Tapınak kompleksine tapınağı koruyan ve birbirine bakacak şekilde karşılıklı yerleştirilmiş Dwarapala heykellerini saygıyla selamlayarak giriyorum. Bu heykellerin bir kaide üzerine bir bacağı dizinin üzerinde diğer bacağı bükülerek duran iki buçuk metre yüksekliği ve müdahaleye hazır elinde tuttuğu tokmakla bu gün bana verdikleri görüntü, korkutuculuğunun ötesinde çok sevimli.

Tapınak alanında irili ufaklı çok sayıda tapınak var, ama tam karşımda, yerden 2,5 metre yüksekliğinde ve 40 m2 alana sahip bir platform üzerine, 29 metre yüksekliğinde inşa edilmiş ana tapınak dikkatleri üzerine çekiyor. Merdivenleri tırmanmak için merdiven başındaki ağzını açmış içinde Buda heykeli bulunan iki adet ejderha başının arasından geçmek gerekiyor. Merdivenleri tırmanarak yukardaki tapınak kapısına ulaştığımda kapını iki tarafında yine ağzı açık ancak bu sefer ağzında aslan taşıyan iki ejderha başı figürü dikkatimi çekiyor.

Doğal afetlerle büyük zarar gören tapınaktaki heykeller Hollandalı kolonistler tarafından evlerinin bahçelerini süslemede ve tapınağın taşları ise inşa edilen binaların temellerinde kullanılmışlardır. Bazı Buda heykellerinin başları ile süslemeler ise müzelere ve özel koleksiyonlara aktarılmışlardır. Tüm bu olumsuzluklara rağmen bu iki tapınağı eski durumuna getirmek için yapılan çalışmaların sonucunda tapınakların son görüntüleri, insanı büyüleyecek kadar muhteşem. Restorasyon çalışmalarıyla etrafta bulunan çok sayıda taşların da yerine konmalarının tamamlanması ile ortaya bakmaya doyulmayan bir resim ve görsel bir şölen çıkaracağından son derece eminim.

Yeni bir yazımda buluşuncaya kadar hoşça kalınız.
olay.salcan@gmail.com
olaysalcan.blogspot.com
          |                              

Olay SALCAN
Gezi Yazarı
10 Nisan 2018 Salı
Mesaj Gönder 449



 Yorumlar

Uzm.Dr. Sinan İbiş
Yazara Mesaj gönderin
SAĞLIK HİZMETLERİ SUNUMUNDA İLK 5 TREND

Asil S. TUNÇER
Yazara Mesaj gönderin
ÇANAKKALE GEÇİLMEZ V

Hüsnü GÜMÜŞ
Yazara Mesaj gönderin
DİJİTAL ÇAĞDA TURİZM

Nihan Atasayar EŞLİSOY
Yazara Mesaj gönderin
EXPAT NASIL OLUNUR?

Kemal ŞENDİKİCİ
Yazara Mesaj gönderin
ÇANAKKALE KAÇAK ACENTACILIKTAN GEÇİLMİYOR!

Yusuf YAVUZ
Yazara Mesaj gönderin
ALPU OVASI'NI KARARTACAK TERMİK SANTRALE İPTAL KARARI

Serdar Taştanoğlu
Yazara Mesaj gönderin
İSTANBUL ANILARIM III Yorum VAR !

Nilgün ATAR
Yazara Mesaj gönderin
TÜRSAB'A DEĞİŞİM DAYAKLA MI GELECEK...

Tüm Yazarlarımız
Koşe Yazıları RSS hizmeti


İslami Oteller
Otel Fiyatları


. . .